Centrokracja

Centrokracja - ustrój polityczny polegający na działaniu i wybieraniu władz odśrodkowo bez udziału obywateli lub członków danej organizacji.

Istota centrokracji

Zakładający daną organizację lub obejmujący pełnię władzy (zazwyczaj na życzenie poprzedniego centrokratycznego władcy) w centrokracji ma prawo rządzić sam (dlatego czasem ten termin jest mylony z dyktaturą ) lub z pomocą osób, które sam dobiera. Podwładny w centrokratycznym państwie czy organizacji nie ma demokratycznego prawa wyboru władz lecz dzięki swym aktywnym działaniom w centroratycznej polityce może dostać się do rządzących. W centrokracji nie ma kadecji (w przeciwieństwie do niepełnej centrokracji ).

Różnica między dyktaturą a centrokracją

Centrokracja zapewnia wolność słowa i pełnię praw, które zostały uchwalone przez centrokratyczny rząd. Do tego cieszą się zazwyczaj szacunkiem i autorytetem podwładnych, czy obywateli. Do tego aby dany ustrój mógł być centrokracją zazwyczaj państwo czy organizacja musi być założona przez aktualnie rządzących (lub rządzący muszą przejąć władzę za zgodą wcześniejszych, którzy zakładali) - ale ta opcja jest podważana.

Historia i wykorzystanie centrokracji

Można spekulować, że pierwszymi centrokracjami były małe jednostki plemienne gdzie wódz czy rada plemienna byli inicjatorem zrzeszenia wszystkich rodzin czy rodów. Aktualnie uważa się ,że centrokracje występują podczas dwóch zależności:

  • podczas działań wojennych, okupacji danego państwa - może zawiązać się organizacja wojskowa lub spiskowa lub dana opcja polityczna może założyć podczas takich warunków na nowym prawie państwo
  • paradoksalnie centrokracja najczęściej jest wykorzystywana w wielu grach MMO np. w grach ttakich jak: Plemiona (jednostka centrokratyczna - plemię), The West (miasta, sojusze/koalicje miast) czy Ikariam (sojusze graczy). W grach MMO jeden czy kilku graczy zakłada daną organizacje/zrzeszenie graczy na zasadach centrokratycznych. To oni wybierają nowych rządzących, ustalają podstawowe regulaminy czy prawa, a gracze zazwyczaj nie mają sprzeciwów wobec takiej władzy. Częsta ocena takich rządów w MMO jest taka, że kiedy tam powstaje demokracja dany sojusz czy plemie przestaje istnieć lub podupada.

Istota centrokracji

Różnica między dyktaturą a centrokracją

Historia i wykorzystanie centrokracji

Ustroje polityczne

Podobne strony

Podobne Strony
O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License